Udredningen skal kunne bruges til at blive klogere på ressourcer og vanskeligheder. Der kan belyses forståelser for hverdagsproblematikker, adfærdsproblematikker, symptombillede eller skole/uddannelsesudfordringer.
Udredningen består vanligvis af:
-
Gennemlæsning af sagsakter
-
Samtale med relevant netværk
-
Psykologisk testning med forskellige tests
-
Evt. observation
-
Udarbejdelse af rapport
-
Tilbagemelding
Før udredningen opstartes, fremsender rekvirent relevante papirer/sagsakter. Udredningen foregår som regel over 2-3 gange af 1½ - 2½ time, alt efter hvor meget der er muligt at nå på den afsatte tid.
I den psykologiske udredning inddrager jeg de tests der skal til, for at belyse barnet, den unge eller voksnes ressourcer og vanskeligheder.
Udredningens resultater leveres i form af en rapport, der beskriver individets aktuelle ressourcer og vanskeligheder. På baggrund heraf anføres anbefalinger til individ, familie og til de professionelle, som arbejder med personen. Det beskrives i rapporten, hvad der skal til for at optimere muligheder for trivsel, udvikling og læring.
Der vil være mulighed for at aftale et formidlingsmøde, hvor udredningen formidles til de relevante aktører og hvor mulige interventioner drøftes. Testpersonen får altid først feedback på udredningen.
Rekvirent kan være institution, region eller kommune.
Ud over diverse rating scales har jeg uddannelse i og erfaring med et bredt spektrum af psykologiske tests, så udredningen kan sammensættes præcist til at afdække de spørgsmål, der aktuelt presser sig på. Jeg anvender blandt andet nedenstående tests:
Kognitiv testning og neuropsykologiske deltests:
WISC
WAIS
RIAS
Reys complex figures
Reys 15 ord
Tower of London
D2
BRIEF
TEA-Ch
Personlighedsvurdering:
Rorschach
NEO PI-R
MACI
PCL-YV
Vurdering af mentaliseringsevne:
RFQ-Y
MASC
RMET
Emotional Mentalizing Scale
PSYKOLOGISK
UDREDNING
Udredningen skal kunne
bruges til at blive klogere på
det pågældende individs ressourcer – rettet mod interventioner.