Udredningen skal kunne bruges til at blive klogere på ressourcer og vanskeligheder. Der kan belyses forståelser for hverdagsproblematikker, adfærdsproblematikker, symptombillede eller skole/uddannelsesudfordringer.
​
Udredningen består vanligvis af:
-
Gennemlæsning af sagsakter
-
Samtale med relevant netværk
-
Psykologisk testning med forskellige tests
-
Evt. observation
-
Udarbejdelse af rapport
-
Tilbagemelding
​
Før udredningen opstartes, fremsender rekvirent relevante papirer/sagsakter. Udredningen foregår som regel over 2-3 gange af 1½ - 2½ time, alt efter hvor meget der er muligt at nå på den afsatte tid.
​
I den psykologiske udredning inddrager jeg de tests der skal til, for at belyse barnet, den unge eller voksnes ressourcer og vanskeligheder.
​
Udredningens resultater leveres i form af en rapport, der beskriver individets aktuelle ressourcer og vanskeligheder. På baggrund heraf anføres anbefalinger til individ, familie og til de professionelle, som arbejder med personen. Det beskrives i rapporten, hvad der skal til for at optimere muligheder for trivsel, udvikling og læring.
​
Der vil være mulighed for at aftale et formidlingsmøde, hvor udredningen formidles til de relevante aktører og hvor mulige interventioner drøftes. Testpersonen får altid først feedback på udredningen.
​
Rekvirent kan være institution, region eller kommune.
​
Ud over diverse rating scales har jeg uddannelse i og erfaring med et bredt spektrum af psykologiske tests, så udredningen kan sammensættes præcist til at afdække de spørgsmål, der aktuelt presser sig på. Jeg anvender blandt andet nedenstående tests:
​
Kognitiv testning og neuropsykologiske deltests:
WISC
WAIS
RIAS
Reys complex figures
Reys 15 ord
Tower of London
D2
BRIEF
TEA-Ch
​
Personlighedsvurdering:
Rorschach
NEO PI-R
MACI
PCL-YV
​​
​
Vurdering af mentaliseringsevne:
RFQ-Y
MASC
RMET
Emotional Mentalizing Scale
​

PSYKOLOGISK
UDREDNING
Udredningen skal kunne
bruges til at blive klogere på
det pågældende individs ressourcer – rettet mod interventioner.